www.lysebjerg.dk

 

Niels Lysebjergs Land Rover websider.

Hvordan man køber en gammel Land Rover Seriebil
- og slipper godt fra det!

 

 

 

Mine
Land Rover sider


Land-R
over
Min SIIA og lidt historie.

 

Landyen
livet set fra min SIIA


Værkstedet
Kærlighed og kvaler

 

Køb af
 Land Rover

En vejledning

 

 Land Rover Seriebil Firehjulstræk
En vejledning


Min SIIA
Billeder

 


Fotoalbum
 Billeder fra dage i terrænet og andet klubliv
 

 

Eastore-Rally.
Jubilæumstræf i England Maj ´08

 


Koenig.  mekaniske spil til Land Rover.

 

 

 

 

Bemærk:  Alt hvad du læser her, er mine erfaringer. Andre kan måske have en anden opfattelse. Det er så deres erfaring.

Måske har man haft drømmen siden barn, eller man er måske blevet pludseligt overvældet af trangen til at eje en rigtig Land-Rover. Der er dog lige et par ting, man bør overveje inden man farer ud og køber den første Land-Rover man ser.

Først og fremmest En rigtig Land Rover, og det vil sige en af de gamle seriebiler, er tænkt som et kompromisløst arbejdskøretøj til landbrug og lign. Komforten er stort set ikke eksisterende og køreegenskaberne er beregnet til 30 km/t hen over en mark, ikke til 100 km/t på en motorvej. Styretøj, gearskifte og pedaler er tunge at arbejde med, larmen vil umuligøre enhver konversation, og når det regner, vil det sikkert dryppe ind gennem samlingerne i kabinen. Bladfjedrene kan gå an når de er nye, men efterhånden som tiden går vil de blive hårde, med foringede køreegensker til følge. De oprindelige 2.25 motorer er i håbløst underdimensionerede til landevejskørsel. En Benziner er lidt hurtigere end en Diesel, men hastigheder over 80 km/t kan ikke anbefales, slet ikke når man tænker på de utilstrækkelige tromlebremser. 
Årgangene fra 1948-58, Serie I, er at betragte udelukkende som gamle veteranbiler og skal behandles derefter. De øvrige seriebiler
bygger grundlæggende på det samme design fra 1958, selvom der kom visse forbedringer på årgangene fra 1971 og frem (serieIII) Fordelen er ved at Serie II, IIa og III passer resevedele sammen er dog at en Serie II eller IIa kan opgraderes forholdsvist nemt med kraftigere bremser, bedre el-net med generator osv. Det går dog natuligvis ud over de gamles originalitet, og en selv en serie III er stadigvæk ikke velegnet til lange ture på landevejen og slet ikke til motorvejstrafik.
Kort sagt. En Land Rover seriebil er mest at sammeligne med en gammeldags traktor, du også kan køre børnene til skole i. Det er ikke et smart alternativ til en Suzuki Grand Vitara eller en Toyota RAV-4. Den kræver mere vedligehold og man skal huske at tjekke og efterfylde olien på motor og transmission ofte. Den har ikke en personbils, ej heller en moderne SUV's komfort, køreegenskaber og sikkerhedsudstyr såsom airbags og ABS osv, så hvis man forsøger at køre den som en moderne bil, vil man køre galt og man vil slå sig, -alvorligt.

Hvis du trods ovensående stadig er besat af tanken om at eje en Land-Rover, så er du ramt af ”Engelsk syge”. Så er der ingen vej uden om. Sygdommen er stort set uhelbredelig og man kan ligeså godt give efter.
Det kaldes en sygdom for der er stort set intet fornuftigt i at købe en over 30 år gammel bil, der larmer, drypper med olie og bruger brændstof som en teenager tyller cola. Ingen fornuft, men det er sjovt. Folk vender sig om på gaden, du får komplimenter fra vild fremmede, Du får timers adspredelse når du skruer på vognen og med et medlemsskab i Land-Rover klubben venter dig utallige oplevelser og et godt kammeratsskab, og trods bladfjedre og små motorer, er der i terrænet ikke ingen andre mærker der overgår seriebilerne.
Der er dem der mener at en Land-Rover altid går i stykker, det passer ikke. Men når den gør, for det gør alle gamle biler, så er den uhyre billig i reservedele, utrolig nem at reparere og du kan næsten altid finde en der vil hjælpe dig. Det er en del af the "Land-Rover spirit"
Glæden ved at eje en gammel Land-Rover kan ikke beskrives, den skal opleves. Men slå koldt vand i blodet. Der er ingen grund til at fare ud og købe den første Land-Rover man ser til salg. Der er lige

Indledende økonomiske overvejelser.

Indkøb:

Find først ud af hvad du vil spendere. Gamle Land-Rovere er liebhaveri. De er derfor trods alderen overraskende dyre. Du kan være heldig at finde en der holder syn i et års tid og er i rimelig stand for en 25.000,- En nysynet og i god stand koster som regel fra 35.000,- og opefter. Sjældne køretøjer herunder veteranbiler, og især ældre veteranbiler, er ofte dyrere. Særlig velholdte kan koste op mod 60.000,- eller mere. (Tilføjet Jan. 2009: På trods af finanskrisen ser man ofte seriebiler til salg for over 40.000,- somme tider over 50.000,-. Men om de så sælges for det, vides ikke.)
Biler på hvide plader koster ofte mere end gulplade-biler, da de er sjældnere, og det er bekosteligt at omregistrere fra gule til hvide plader.
Benzinbiler er som regel lidt billigere end dieselbiler udelukkende pga. brændstoføkonomi. En benziner, derimod, har lidt flere HK, larmer mindre og er både nemmere og billigere at vedligeholde. Skal du kun bruge din Land Rover til sjov, så køb en benziner, skal du køre i den til daglig, køb en diesel.

Drift:
Brændstof. Stol ikke på hvad mange Land-Rover-ejere påstår dere elskede køretøj kan klare. En benziner går som regel en 6-7 km/l måske mindre og en Diesel ca. 10-11km/
l. 
Reservedele. Du kommer ikke udenom at skulle reparere på bilen selv, og det er jo også den halve fornøjelse. En god værkstedmanual er også et must. Haynes er populær, men undertiden mangelfuld. Få fat på en original værkstedmanual, den fåes i klub-butikken på dlrk.dk. Der skal måske også indkøbes lidt nyt værktøj. Det løber hurtigt op alt sammen. Hvor meget, er svært at sige, det afhænger af køretøj og temperament, men et par tusinde for det mest elementære værktøj er ikke urealistisk.

Vægtafgift og forsikringer.
Er det en veteranbil(over 35 år) kan det hele klares for under 1500,- incl. kasko om året, men så er der også krav om bil nr.1 og begrænset kørsel, m.m. Ellers skal den forsikres som alle andre biler, og der afhænger det af hvor godt et papir du er for forsikringsselskaberne. Vægtafgift og forsikringer kan hurtigt blive dyrt, særligt hvis du er førstegangsbilist. Ring til forsikringsselskaberne og tjek priser. Er du medlem af en fagforening el. l. kan der være store penge at spare.

Købet:

Når de økonomiske overvejelser er på plads,skal du beslutte dig for hvilken model du brænder efter. Skal det være en kort eller lang model? Skal det være en veteranbil i original stand? Eller en terræn-ræser? Mulighederne er mange, og det rette valg afhænger af dit temperament og behov. 
Meld dig ind i Land-Rover klubben, følg med på forummet, duk op til arrangement, få en køretur og sug til dig af indtryk og informationer. Så finder du snart ud af hvilken bil der er den rigtige for dig.
Når du så har besluttet dig for hvad det skal være for en, så er det bare ud at kigge. Giv dig god tid, der aldrig ret mange til salg af gangen, men der kommer hele tiden nogen til salg og din drømmebil kommer også til salg indenfor de næste 5 - 6 måneder. Kig på DL-RK’s side Roverbørs, og søg i dba.dk. Sandsynligheden for at gøre et reelt køb er selvsagt højere når du køber af en klubkammerat end fra en eller anden tilfældig Land-Rover ejer, der ikke skal se dig igen.

Se dig godt for. Det er brugte biler vi taler om og som ved alle brugte biler er der  masser af ellers dybt hæderlige mennesker som ikke har kvaler ved at sælge et sminket lig, eller ”glemmer” at fortælle alt. Der findes Land-Rovere, der er blevet nusset af deres ejere, som var det deres børn. Men det er langt fra alle. Tværtimod. De er ofte blevet brugt hårdt i skov og mark og mange er ikke blevet skyllet regelmæssigt og grundigt for mudder og vejsalt. Sådan er det bare. Og da karrossen på Land-Rover er af aluminium, så ser de næsten altid pæne ud uden på. Du skal nedunder og ind i den

Download og læs Stefan Wandels guide til køb af serie-bil.
Den ligger på forsiden nederst på
www.dlrk.dk

Den går meget præcist igennem de mekaniske dele man skal være opmærksom på. Stol aldrig på sælgers forsikringer om bilens fortræffeligheder. Se efter! Lyt til motoren. Mange erfarne motorfolk kan høre på en motor hvordan den har det. Hvis du ikke selv har disse evner/erfaringer, så tag en med der har. Er du medlem af Land-Rover klubben er der helt sikkert en klubkammerat der vil hjælpe dig.

Spørg om alt hvad du kan komme i tanke om. Pas på svar som "Det ved jeg sørme ikke" eller "Den smule betyder ingenting"

Hvis det ellers ser fornuftigt ud altsammen og du står og ser på din drømmebil, så er det bare om at se hvor god en handelsmand du er. Hvis I så ellers kan blive enige om en pris så er det bare at skrive slutseddel og betale. Forvent ikke at sælger giver kredit, især ikke hvis du køber af en privat. Det er kontant i knitrende seddler eller måske banknoteret check. Du kører hjem i bilen og har 3 uger til at få den omregistreret på motorkontoret. (Efter nytår 2008 foregår den slags nu hos Skat! Det er klart!) 

Nu er bilen din. Hvis den er købt af en privat, så er der næppe nogen garanti. Går den i stykker er det dit problem. Som en klog mand sagde til mig lige efter jeg fik min. "Når du køber en brugt bil, så køber du en anden mands bekymringer"  Sådan er det bare.

Men når det så er sagt, så er det bare at glæde sig over sin nye vogn, og nyde hvert øjeblik uanset om det er inde i den eller under den.

Modificeringer og udstyr der ofte fremhæves i salgannoncen

Galvanisering: Man kan være heldig at finde en bil der har fået galvaniseret chassisramme og måske endda torpedo. Det er et stor plus. Så er bilen næsten uforgængelig og du vil have glæde af den i mange år.

Motor: Det er ikke helt ualmindeligt at der er lagt en nyere og stærkere motor i. Det er selvfølgelig udemærket, men se og mærk efter om bilens gearkase, bremser, undervogn m.m. har taget skade af de mange kræfter.

Overdrive: Pga. seriebilernes manglende køreegenskaber på landevej er der somme tider installeret et overdrive. Dette skulle minimere larmen og brændstofforbruget ved høj fart (over 70 km/t) De er forholdsvis sjældne og er eftertragtede, så forvent det trækker prisen op. På den anden side, pas på overdrivet ikke er slidt, så bidrager det til larmen frem for at dæmpe den.

Friløbsnav: Forhindrer foreste kardan, differentiale og stikaksler i at løbe med rundt, når man ikke bruger forhjulstrækket. Det skåner transmissionen og sparer brændstof. Skal dog slås fra ind i mellem, for at smøre fortøjet, og for ikke at "gro fast".

Parabolske Fjedre: Mange monterer parabolske fjedere, der er mere "elastiske" og giver blødere, mere behagelig og bedre køreegenskaber. Disse trækker også prisen op. Men pas på, der er flere fabrikater og de er ikke alle helt så holdbare som de originale stive fjedre og ikke alle kan godkendes til syn.

Top: Den mest alm. top er Hard-top. Derfor er Soft-tops og Pick-ups undertiden lidt dyrere, da de er lidt sjældnere. Begge del fåes dog stadig. Soft-tops fåes fra nye.

Spil: især de originale mekaniske, og hydrauliske spil er eftertragtede og vil have mærkbar indflydelse på prisen

Ud over dette har Land-Rovere ofte forskelligt 4x4 ekstra-udstyr, så som bøjler, ekstra lygter, snorkel osv og som sælger naturligvis vil have lidt for. Lad dig ikke forblænde af meget udstyr. Det er vigtigere bilen er sund. Meget 4x4 udstyr kan også være et udtryk for at bilen har været (mis)brugt til terrænløb. Det er ikke ualmindeligt at man have alt ekstraudstyret til sin nye hobby nu og her. Men kør lidt i den og find ud af hvad du mangler, inden du har brugt alle dine skillinger på noget du egentlig ikke har brug for.

 

 

ROVERBØRSEN
Køb og salg.
 Land-Rover klubbens online handelsside. Der sælges og spørges efter alt. Fra hele køretøjer til skruer og andre dimser.

 

 

Man kan jo oså genopbygge et gammelt lig. Udrangerede Land-Rovere kan fåes helt ned til ingen penge. Men det kræver naturligvis en vis teknisk kunnen og et sted at gøre det. Og en del mere på reservedelskontoen. Til gengæld får man masser af kvalitetstid på værkstedet, og en bil, man føler en ganske særlig stolthed ved.

 

 


Den Blå Avis

Her er de fleste brugte Land-Rovere til salg. Incl. Freelandere, Discovery'er og Defendere.
Husk at Land Rover normalt staves unden bindestreg, selvom det egentlig staves med. Nogen skriver det også i et ord. Landrover. Søg på alle tre ord, man kan være heldig at finde en ellers overset annonce.

På den engelske internetauktion www.ebay.co.uk findes mange fine gamle seriebiler. Både serie 1, serie 2 og 2a samt serie 3. Så hvis man har mod på det, kan man jo forsøge at importere en fra England. Ebay.co.uk er også et godt sted at finde sjældne reservedele.
Sørg for at have en god kommunikation med sælger inden handlen afsluttes. Vær sikker på at i har aftalt afhentning eller forsendelse til Danmark samt evt. pris for forsendelse.

 

Richard Hall fra Glencoyne Engineering Ltdi Norfolk England, har skrevet en ganske morsom artikkel om alle de grunde der er for ikke at købe en gammel seriebil, og hvorfor de i grunden er så meget bedre end en 90" eller 110" Se artikelen her

 

 

Her finder du alle de oplysninger vedrørende beskatning og afgifte poå dit køretøj. Klik på link, hvis du tør!
http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=166038

 


Daila Lamas SWB Serie IIA fra 1966. Total renoveret til original stand, og sat til salg på Ebay.com for 75000 Dollars! Pengene skulle gå til velgørenhed, men alligevel. Det må være verdens dyreste serie IIa

 


Churchill med sin elskede Serie I

 


Held og lykke med den nye vogn, den skal nok tiltrække den rette opmærksomhed. (Ja det er hende! Marylin kørte skam også Land-Rover!)

Lige en slutbemærkning:
Det engelske blad "Car and Driver" skriv så tidligt som i 1964:
"A Land Rover is at once a delightful runabout and a rolling torture chamber. It combines the best and worst features of a truck with the insouciance of an MG-TC. It is a car that every man feels compelled to buy at one time or another, but hardly anybody has a use for. It is best suited to off-the-road cross-country adventure. Conversely it is not specifically useful for shopping trips, or general family-household use, but that's what people do with it. This is one of several instances where perfectly reasonable people have seemed to take leave of their senses on first meeting the Land Rover. It is less of a car than a state of mind. Its owners are the most partisan group imaginable and its would-be owners are legion."

 

 

Lysebjerg © 2007 • PrivacyPolicyTerms of Use